Mitt liv i ett nötskal :D

Alla inlägg under mars 2013

Av Marina Harbeck - 17 mars 2013 17:12

Så här gjorde jag min. 

Du måste ha lådor av något slag som du kan stapla på varandra så att maskarna kan klättra uppåt efterhand som en låda är klar. Det idealiska är egentligen brödbackar men man kan använda precis vad som helst bara där finns hål i botten och dom går att stapla på varandra ( googla på maskkompost så kan du få upp olika idéer på hur man kan göra)

Köpte två sådana här 55 liters-backar på Clas Ohlsson för 129 kr och ett lock till en av dom att ha till just den back som används för tillfället. 

Borra mängder med hål ( MINST 8 mm) Detta då för att maskarna sen ska kunna klättra igenom hålen till nästa låda när denna är full och för att vätska ska kunna rinna ut och inte dränka maskarna eller skapa en massa äcklig lukt. Ställ den gärna på något som samlar upp vätskan så kan du använda det till att gödsla dina blommor  :-)


Så här borrade jag hålen. När detta är gjort fyller du lådan med 5 cm jord så att maskarna har något att bo i medans komposteringen kommer igång eller färdig kompost du kanske har sen innan. Detta gör du bara i första lådan och första gången när du startar en maskkompost. 


http://www.holon.se/folke/garden/mask/maskhandl2.shtml 

Här är en länk som jag tycker är jättebra där det står bra hur man kommer igång. 


 Här står lilla komposten  med första organiska avfallet :D



Lådan med mask som dom kom i :D 


Här är maskarna installerade i sitt nya hem  :-D







Hoppas det är fler som startar med maskkomposter! Lycka till!!

Av Marina Harbeck - 10 mars 2013 21:03

Idag var maskarna på rymmen. Eller nästan. Det var för blött i komposten så dom kröp upp och la sig i locket. Johan kommer utrusande och skriker att maskarna rymmer. Innan jag fatta vad han mena så tänkte jag att han är fan knäpp *hahaha* Men det var bara att putta ner dom igen och lägga i lite sågspån så det blev lite torrare där i och så ta av locket. Men nu behöver jag inte bekymra mig över om dom lever eller ej. Hade lite funderingar på att köpa nya maskar så jag fick igång komposten ordentligt igen. 


 


Här är en liten hög av dom. Dom små vita sakerna uppe i högra hörnet är maskbebisar :) Där var fart i dom små rackarna kan jag lova :D 

Av Marina Harbeck - 9 mars 2013 13:06

Ja då slängde jag ner lite gurka och röda och vita smultron i jorden med :) Så får vi se vad som kommer upp till sommaren. Hoppas jag lyckas lite bättre med gurkorna detta året. Vill plantera mer men vet inte vad   Måste fixa så jag har plats ute för det sen när vi flyttat och innan dess kan jag inte så mer   

Av Marina Harbeck - 6 mars 2013 14:23

Idag fick maskarna flytta upp i värmen. Har varit rätt orolig i vinter över det faktum att dom kanske inte överlevde. Men visst var där lite rörelse i låddan när jag kollade idag :) Så dom fick flytta ut i uterummet i väntan på att vi ska flytta. Så får jag komma på nån bra lösning så dom kan vara ute hela tiden på balkongen utan att frysa ihjäl till vintern. Får ju bli nån låda av något slag som är issolerad men det ska samtidigt vara lätt att komma åt den jord som blivit utan att riskera att få med sig en massa maskar :( För dom vill jag ha kvar i min kompost :) 


Och tomaterna växer så det knakar. MÅSTE plantera om dom ju men har ju inte någon jord :( Det är mindre bra. I år får jag köpa lite kogödsel precis som förra året. Satan vad det växte!! Fast denna gång får dom inte alls så mycket gödsel som dom fick då. Och förhoppningsvis nästa år så kan jag använda min egen näringsrika jord :D

Av Marina Harbeck - 5 mars 2013 09:43

Får jag bedriva denna vecka. Dom nere på familjerätten skulle ge Johans pappa tills i torsdags på sig att själv höra av sig till dom. Gjorde han inte det skulle hon som håller i vårt ärende ringa honom själv på fredagen och sen återkomma till mig så vi kunde boka in en tid denna veckan för påskrivning av vårdnaden. Men som det ser ut nu får jag ringa och jaga henne IGEN. Sällan då. Har nu lämnat ett meddelande till henne. Ska bli spännande och se när hon tänker ringa tillbaka. För jag måste skicka in adressändringen så den går igenom och det går inte om han inte skrivit på det jävla pappret! Tänker fan inte gå till honom och be honom skriva under adressändringen. Han håller på nu som fan igen och ska dra ut på det bara för att. Gör han det så kommer jag säga till henne nere på familjerätten att nu har han haft sin chans så nu får dom sätta hårt mot hårt annars går jag till en advokat med detta så han skriver på pappret. Nu får det vara sluttramsat med honom. Han inte vissat ett piss intresse för sin son sen den dagen han flyttade hem till oss. Det är FYRA månader sen. Han vill inte ha någon kontakt med sin son då är det väl inte så jävla svårt att se vad han håller på med. SLUTA DALTA MED HONOM FÖR FAN! Tvinga ner honom till kontoret på socialen så vi kan skriva på pappershelvetet nån jävla gång så vi kan gå vidre med våra liv!


Arg???? NÄ vad får dig att tror det?!?!?!?!?!?       

Ovido - Quiz & Flashcards